"When the Western artist was briefed on Islamic arts, such as (Genki Bellini, Leorardo da Vinci, Delacroix) it became clear that he was a prisoner of a rigid art world, as stated by "Matisse" and Paul Klee "after he visited the Maghreb, the world noticed these distinguished arts, and sought It has originality and privacy, so modern artists rushed to take advantage of the influence of life, traditions and traditional arts, as historians raced to deepen the identity of this art" "The personality of Islamic art is represented in plant or geometric abstract forms based on modification, loss of perspective, line, density or (filling the void)."
The openness of the Western artist to the aesthetics of Islamic art, either through direct influence, or through modern European artistic experiences that were affected by it. The experience of the artist Pablo Picasso is at the forefront of these experiences.
وینتهى البحث إلى شیئین هامین : أولهما :أن الحضارة الشرقیة والغربیة جمیعها تکن فى تراث الحضارة الإنسانیة،وأنه ما من أمة لها تاریخ إلا وقد أعطت کما أخذت من ذلک التراث وثانیهما: أن الأمم تستفید فى باب الحضارة على الرغم منها وعلى الرغم ممن یفیدها
أبی الفرج الأصفهانی،( 3/145) :کتاب الأغانى ،تحقیق: سمیر جابر ، الطبعة الثانیة، دار الفکر ، بیروت.
أحمد بلحاج آیة وارهام ، الرؤیة الصوفیة للجمال،(2008): منطلقاتها الکونیة وأبعادها الوجودیة، نشر مؤسسة البشیر للتعلیم الخصوصی، ط1، المغرب.
آلان باونیس،(1990م): الفن الأوروبی الحدیث، ت: فخری خلیل، دار المأمون، بغداد.
إیناس حسنى ،(2016): جسر الصورة بین أوروبا والشرق صندوق التنمیة الثقافیة.
حوریة الظل، (2014): التجرید فى الفن الاسلامى ناقدة واکادیمیة من المغرب. مجلة ثقافات یولیو.
خصائص الفن الإسلامی فی نظر الغرب العدد779 مجلة الفرات.
عباس محمود العقاد، (1998): أثر العرب فى الحضارة الأوروبیة، الهیئة المصریة العامة للکتاب.
عبد الکبیر الخطیبی، (2002): مقدمات فی الفن العربی المعاصر، ترجمة فرید الزاهى. منشورات عکاز الجدیدة الرباط المغرب.
عفیف بهنسی، (1998م): أثر العرب على الفن الحدیث، دار الکتاب العربى.
فتحی العریبی: الأرابیسک، مجلة التشکیلی. فضاءات تشکیلیة. مکتبة الکون طرابلس لیبیا
ماکس رافائیل، برودون مارکس بیکاسو، (1987م): ت: مجید الراضی، مرکز الأبحاث والدراسات الاشتراکیة فی العالم العربی، دار الفارابی.
محمد الشبیب، (2013م): تأثیر المنمنمات الإسلامیة فی لوحات بابلو بیکاسو، رسالة دکتوراة، قسم التصویر- کلیة الفنون الجمیلة - جامعة دمشق. مجلة دمشق للعلوم الهندسیة المجلد التاسع والعشرون –العدد الثانى.
محی الدین ابن عربی، (2006): الفتوحات المکیة، ج4. دار الکتب العلمیة.
نشر فى مجلة المجلة - سجل الثقافة الرفیعة - العدد الأول - إبریل 2012.
المصادر الأجنبیة
Picasso et la céramique (collectif), Ed. Hazan 2004.
en 1907 si Picasso estobsédéparl'artafricainqu'ilvient de découvrir au point d'en copier littéralement les formesdans les figures qu'ilpeint tout au long de cetteannéecapitale».