Digital Technology in Architecture and Arts - Era Challenges
THE CONCEPTUAL DIMENSION OF THE TYPOGRAPHIC ELEMENTS IN THE CINEMATIC POSTER TOWARD RAISING “THE RECEIVER''''S VISUAL CULTURE”
Oral Presentation , Page 560-571 (12) XML Full Text (1.95 MB)
Volume Title: Digital Technology in Architecture and Arts - Era Challenges
Authors
Graphic Department, Faculty of Fine Arts, Alexandria University, Egypt
Abstract
Cinema is a symbolic sign stemming from the cognitive and intellectual cultural vessel of the members of its society, and a visual language based on nature and the unity of its construction, a complex system of reality in an infinite form, which is similar to the memory of the receiver with the visual store of previous experiences and future visions (mental images). The cinema poster is an important tool in the formulation of its language and its communication thought, with what it achieves in terms of the interactive relationship between the receiver and the messages addressed. From this standpoint, the research came in a study to explain the potential of the typographic pattern in the poster capable of achieving the encoding of the content of artistic works presented within a complete scenario, through the designer's creativity in treating these different patterns, which helps the receiver in preserving the messages represented by the informative content in the receiver’s visual memory. Hence, the aim of the research came in a study of the absence of design systems capable of graphic treatments of the typographic element within the Arab film posters, compared to the film poster in foreign societies and that is through a descriptive, analytical approach of Arab and Western models during the history of cinema, showing the extent of intellectual development in that communication aspect in one of the channels (the field of semiology).
Keywords
Subjects
 
Proceeding Title [العربیة]
البعد المفاهیمی للعنصر التیبوجرافی فی الملصق السینمائی "تجاه إعلاء الثقافة البصریة للمتلقی"
Authors [العربیة]
محمود سیف
Abstract [العربیة]
تعد السینما دلالة رمزیة نابعة من الوعاء الثقافی المعرفى والفکرى لأفراد مجتمعه، ولغة بصریة قوامها الطبیعة ووحدة بنائها نظام معقد للواقع فی صورة لانهائیة، والذى یماثل ذلک ذاکرة المتلقی بما تحملة من مخزون بصرى لتجارب سابقة ورؤى مستقبلیة (الصور الذهنیة)، ویعتبر الملصق السینمائی هو أحد اهم الأدوات فی صیاغة تلک اللغة وذلک الفکر الاتصالی، بما یحققه من علاقة تفاعلیة بین الرسائل الموجهة والمتلقی. ومن هذا المنطلق جاء البحث فی دراسة لکشف إمکانات النمط التیبوجرافی کعنصر من عناصر الملصق القادر على ترمیز مضمون أعمال فنیة تعرض داخل سیناریو کامل، من خلال إبداع المصمم فی معالجة تلک الأنماط المختلفة، بصورة تساعد المتلقی فی الإحتفاظ بالرسائل التی یمثلها المحتوى المعلوماتى داخل ذاکرتة البصریة. ومن ثم جاء هدف البحث فی دراسة لغیاب أنظمة التصمیم القادرة على المعالجات الجرافیکة للعنصر التیبوجرافی داخل الملصق السینمائی العربى، مقارنة بالملصق السینمائی فی المجتمعات الأجنبیة. وذلک من خلال منهج وصفى تحلیلى لنماذج عربیة وغربیة خلال تاریخ السینما تعرض مدى التطور الفکرى فی ذلک الجانب الاتصالی فی إحدى قنواتة (مجال السیمیولوچیا) .
Keywords [العربیة]
البنیة التیبوجرافیة، الأثر المعرفى، الذاکرة البصریة
References

ألاء الفارس (2021). المعرفة لغة واصطلاحاً.

https://mawdoo3.com/%D8%A7%D9%84%D8%AE%D8%A8%D9%8A%D8%B1:%D8%A2%D9%84%D8%A7%D8%A1_%D8%A7%D9%84%D9%81%D8%A7%D8%B1%D8%B3_3571

بشرى محسن (2018). الواقعى والمتخیل فی تصمیم الملصق السینمائی . مجلة الفنون والأدب وعلوم الأنسانیات والاجتماع، 19، 317 – 337

https://www.maspero.eg/wps/portal/home/egynews/files/variety-files/details/9aff4246-b133-4f05-8fee-5b9bb871a4e4/

جان الکسان (1982). السینما فی الوطن العربى. الکویت: عالم المعرفة.

خضر الأغا (2013). الخطاب السینمائى – لغة الصورة السینما یوصفها نصا.  

https://www.facebook.com/permalink.php?id=144695358966334&story_fbid=325679917534543

سکیب  داین یونج (2015). السینما وعلم النفس علاقة لا تنتهی. ترجمة: سامح سمیر فرج. القاهرة: مؤسسة هنداوی للتعلیم والثقافة.

سیزا قاسم (2014). القارئ والنص: العلامة والدلالة. مصر: الهیئة المصریة العامة للکتاب.

عبد الرحمن عثمان (2017). السینما .. فن وصناعة تجسید الخیال والتعبیر عن الواقع والروایات الأدبیة إلى صورة مرئیة.

عمار محمود (2018).  لغة السینما، دراسات سینمائیة، الجزء الأول، ورقة بحثیة.  غادة حسین، ماجد عبون عون (2020). التصمیم الفنی للملصق السینمائی وعلاقاته الجدلیة بماهیة الخطاب السینمائى. مجلة الجامعة العراقیة، 46(2)،         430 – 448

مجد خضر (2016). الذاکرة البصریة.

https://mawdoo3.com/%D8%A7%D9%84%D8%B0%D8%A7%D9%83%D8%B1%D8%A9_%D8%A7%D9%84%D8%A8%D8%B5%D8%B1%D9%8A%D8%A9

محمد الأمیر (2018).  قوة الفکر وعمق المعنى فی الفن التشکیلى المعاصر. مسقط، سلطنة عمان: مؤتمر المجموعة البحثیة العُمانیة للفنون البصریة الثانی.

نسرین عزت (2020). التیبوغرافیا التعبیریة من الکلمة إلى الصورة فی التصمیم المعاصر. مجلة العمارة والفنون والعلوم االنسانیة، 5(22)، 386-402.

نصیف جاسم (2007). العولمة وخطابها الاتصالی فی تصامیم الملصق السینمائی. العراق: جامعة بغداد کلیة الفنون الجمیلة.

نفیسة نایلی، مساعدی سلمى (2019). رمزیة الخطاب السیمائی من خلال الصورة: قراءة فی عینة من الأفلام السینیمائیة. مجلة الرواق للدراسات الاجتماعیة والإنسانیة، 5(1)، 30-48.

نهلة عیسى (2020).  أثر تکنولوجیا التعبیر المرئی على محتویات الصورة التلفزیونیة. رسالة دکتوراه غیر منشورة، جامعة القاهرة.

 

Film Shorgage. (2021). Typography And Titles in Film. from https://filmshortage.com/typography-and-titles-in-film/. [Accessed in: Dec, 2021]

Grieveson, L., & Wasson, H. (2008). Inventing Film Studies. Duke University Press Book.

May, J. (2010). The art of film title design throughout cinema history. Smashing magazine. from https://www.smashingmagazine.com/2010/10/the-art-of-the-film-title-throughout-cinema-history/. [Accessed in: Dec, 2021]

Rivers, C. (2005). Type Specific: Designing Custom Fonts For Function And Identity Rotovision.

Shehab, B., & Nawar, H. (2020). A History of Arab Graphic Design. The American University in Cairo Press.

Stokmans, M. (2009). Effectiveness of promotional film posters. International Journal of Information Technology and Management - IJITM, 1, 1-10.

Tschichold, J., McLean, R., Kinross, R., & Hendel, R. (2006). The New Typography (Weimar and Now: German Cultural Criticism (Paperback)). University of California Press.

Turberville, C. (2021). Working Titles: Typography in Film. From https://madebysidecar.com/journal/working-titles-typography-in-film#. [Accessed in: Dec, 2021]

Yu, L. (2008). Typography in film title sequence design [Master of Fine Arts Thesis]. Iowa State University.