Digital Technology in Architecture and Arts - Era Challenges
CULTURAL AND CIVIC ENVIRONMENTAL IMPACT ON DESIGNING AND DIRECTING THE SPORTING AND ARTISTIC PERFORMANCE SHOWS IN EGYPT
Oral Presentation , Page 471-495 (25) XML Full Text (3.57 MB)
Volume Title: Digital Technology in Architecture and Arts - Era Challenges
Authors
Faculty of Fine Arts , Alexandria University, Egypt
Abstract
The celebration industry is a growing global activity in terms of number and diversity. It is one of the essential elements of human culture. This has resulted in many social, political and cultural developments which has given a great boost to the emergence of ceremonial performances as an industry and to future academic research. The display performance will integrate the graphic design with the physical education art to help attract the viewer to the different presented scenes. The significance of the research is studying the historical and cultural symbols in Egypt as a source of inspiration for creating contemporary innovative ceremonial performances carrying the culture and values of the society. Accordingly, the study aims to establish a proposed ceremonial performance entitled (Egypt civilization - Future Egypt). Finally, the researchers highlighted the importance of the integration of human sciences and recommended presenting the proposed content in subsequent national and international events in Egypt.
Keywords
Subjects
 
Proceeding Title [العربیة]
أثر البیئة الثقافیة والحضاریة على تصمیم وإخراج العروض الریاضیة الفنیة بجمهوریة مصر العربیة
Authors [العربیة]
أمیرة عبد الله
Abstract [العربیة]
تعتبر صناعة العروض الاحتفالیة عملا عالمیا متنامیا من حیث اعددها وتنوعها والأهداف التی تقام من أجلها کمحور للثقافة الإنسانیة ومادة بحثیة لدمج تخصصات العلوم الإنسانیة، وعند اختیار مصمم ومخرج الاحتفالیة لفکرة ومکان العرض یظهر التحدى فی ترکیب وتلوین فضاء العرض، بینما تندمج العناصر الجرافیکیة بالتکوین الحرکی. تکمن أهمیة الدراسة فی القاء الضوء على الرموز التراثیة والحضاریة التى مرت على مصر عبر العصور لإستلهام أفکار إبداعیة معاصرة تحقق جمالیات عناصر الهویة المرئیة والتى تحمل أبجدیة ثقافیة تجعل المشاهد قادرا على تکوین رؤیة واضحة تعینه على التفاعل مع المجتمع المحیط. ومن هنا هدفت الدراسة إلى إقامة عرض فنی مقترح یعکس البیئة الثقافیة والتراثیة لجمهوریة مصر العربیة مستخدما المنهج التجریبى فی تصمیم مشاهد مرئیة تتضمن العدید من التشکیلات والتکوینات الحرکیة بالإضافة إلى تصمیم شعار الحدث الفنی والذی یحمل عنوان (مصر الحضارة - مصر المستقبل)، وفى ضوء الإستنتاجات یظهر أهمیة الدمج بین العلوم الإنسانیة، وتوصى الباحثتان بالإستفادة من نتائج البحث على المستوى التطبیقی بعرض المحتوی المقترح فی مناسبات قومیة ودولیة لاحقة لجمهوریة مصر العربیة.
Keywords [العربیة]
العروض الفنیة Artistic Performances، السینوغرافیاScenography، الهویة البصریة Visual Identity
References

الکتب

  1. أحمد فخرى (2012)،الأهرامات المصریة ،مؤسسة فرانکلین للطباعة والنشر ،مکتبة الأنجلو المصریة ،القاهرة.
  2. إیمان عبد الله عبد الحمید (2021)،دلیل تصمیم وتنفیذ المهرجانات والعروض الفنیة والریاضیة ،تحت الطبع ،الإسکندریة.
  3. رمضان السید (2001) ،تاریخ مصر القدیمة منذ أقدم العصور حتى نهایة عصر الانتقال الأول ،الجزء الثانى ،مطابع المجلس الأعلى للآثار ،القاهرة.
  4. رمضان السید (2003) ،تاریخ مصر القدیمة منذ أقدم العصور حتى نهایة عصر الانتقال الأول ،الجزء الأول ،مطابع المجلس الأعلى للآثار ،القاهرة.
  5. رمضان الصباغ (1999)،عناصر العمل الفنی ،دراسة جمالیة، دار الوفاء للطباعة والنشر والتوزیع ،الإسکندریة.
  6. سوسن على عبد الخالق (1992)،عرض لوحات تعبیریة ( دعوة للحب والسلام ) لطالبات کلیة التربیة الریاضیة للبنات بالإسکندریة ،إنتاج علمی مقدم للترقی لدرجة أستاذ ،جامعة الإسکندریة.
  7. فاطمة أحمد (2017)،الصیاغات التصمیمیة للرموز فی الحضارة المصریة القدیمة والاستفادة منها فی التصمیم الداخلی والأثاث ، بحث علمی متقدم ،مجلة التصمیم الدولیة ،کلیة الفنون التطبیقیة ،جامعة حلوان.
  8. کمال عید (1998) ،سینوغرافیا المسرح عبر العصور، دار الثقافة للنشر، القاهرة .
  9. مانفرد لوکر (2000) ،معجم المعبودات والرموز فی مصر القدیمة ،الطبعة الأولى ،مکتبة مدبولى ،القاهرة.
  10. مختار سالم (1975)،الفنون الریاضیة الاستعراضیة ،تصمیم وإخراج ،مکتبة المعارف ،بیروت.
  11. نهى محمود دراج (2003) : الرموز المصریة القدیمة ،کلیة التربیة النوعیة ،جامعة الإسکندریة.
  12. هنیة الکاشف وآخرون (2008) ،العرض الریاضى من طالبات کلیة التربیة الریاضیة للبنات بالإسکندریة فی حفل إفتتاح الأولمبیاد الأول للجامعات المصریة (بانوراما سیاحة عبر وادى النیل) ،جامعة الإسکندریة.
  13. زیارة میدانیة (2020)،معابد الاقصر وأسوان ،ینایر.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

المراجع الاجنبیة :

 

14. Alina Wheeler (2013): Designing Brand Identity-an essential guide for the whole branding team, simultaneously, Canada.

15. E.A. Wall Budge and Epiphanius Wilson, A.M(2016), The Ancient Egypt Book of The Dead, First Published, USA.

16. Dictionary of the Ancient Egyptian Language, Mark Vyges, 2018.

17. Eddi Opara, John Cantwell(2014),Color Works, Best Practices for Graphic Designers, An Essential   Guide to Understanding and Applying Color Design Principles, First Published, USA.

18. Graham Berridg (2007): Events design and experience, Elsevier, first edition.

19. Markus Osterwalder (2020): Olympic Games: The Design, heritage, Canada.

 

المواقع :

https://www.olympic.org/athens-2004

https://www.chinadaily.com.cn/olympics/2008-08/12/content_6928189.htm

archive.boston.com/bigpicture/08/2008_olympics_opening_ceremony.html

http:// opening ceremony/Sydney/aus.com/

IOC-International Olympic Committee-Olympic.org

https://www.egyptiansabroad.news/8567