Digital Technology in Architecture and Arts - Era Challenges
THE INFLUENCE OF THE GREEK MYTH ODYSSEY ON THE PRINCESS FATIMA HAIDER IN ALEXANDRIA PALACE “Comparative Analytical Study”
Oral Presentation , Page 496-510 (15) XML Full Text (1.72 MB)
Volume Title: Digital Technology in Architecture and Arts - Era Challenges
Authors
Art History Department, Faculty of Fine Arts, Helwan University
Abstract
The field of studying the Greek influences on Princess Fatima Haider palace (currently the Royal Jewelry Museum) in Alexandria is one of the important fields that allow us to read the artwork that enters into a continuous historical continuity as it linked with what preceded and what comes of artworks. the research depends on the descriptive and analytical of the comparative method to reveal the creative side and the extent which the palace of Princess Fatima Haider was affected by Greek myths, especially the legend of the Odyssey, and its revival again. The research deals with a model of the works of the Italian architect Antonio Lasciac (1856-1946 AD), who came to Egypt in 1883 AD and made a set of residential buildings, villas, public buildings, commercial buildings and banks and a set of luxurious palaces, including a palace Princess Fatima Haider.
The palace was built in 1919 and completed in 1923, on an area of 4185 square meters. The artistic features, architectural details and decorations motifs in this palace were influenced by Greek myths, especially the legend of the Odyssey painted on one of the palace rooms with Greek motifs assembled, in addition of using the Neo-Classical Style for the façade, and the Baroque and Rococo style internal, that’s appeared in the decorations and the colored tainted leaded glass that was manufactured in Florence, Italy.
Keywords
Subjects
 
Proceeding Title [العربیة]
تأثیر أسطورة الأودیسا الإغریقیة على قصر الأمیرة فاطمة حیدر بالإسکندریة دراسة تحلیلیة مقارنة
Authors [العربیة]
دالیا أحمد احمد درویش
Abstract [العربیة]
یعد مجال دراسة التأثیرات الإغریقیة على قصر الأمیرة فاطمة حیدر (متحف المجوهرات الملکیة حالیاَ) بالإسکندریة من المجالات الهامة، التی تتیح لنا قراءة العمل الفنی، الذی یدخل فی استمراریة تاریخیة متصلة، حیث یرتبط مع ما سبقه وما یأتی من أعمال فنیة. یعتمد البحث على الدراسة الوصفیة والمنهج التحلیلی المقارن للکشف عن الجانب الإبداعی، ومدى تأثر قصر الأمیرة فاطمة حیدر بالأساطیر الإغریقیة، وخاصة أسطورة الأودیسا، فى محاولة لإعادة إحیائها مرة أخرى.
ویتناول البحث نموذجا من أعمال المعماری الإیطالی أنطونیو لاشاک Antonio Lasciac (1856-1946م) الذی جاء إلى مصر عام 1883م، وقام بعمل مجموعة من المبانی السکنیة والفیلات، ومبانی عامة ومبانی تجاریة، وبنوک، مثل: المبنى الرئیسی لبنک مصر، ومجموعة من القصور الفخمة، منها: قصر الأمیرة فاطمة حیدر الذى هو موضوع الدراسة حیث تم بناؤه عام 1919، وتم الانتهاء من العمل به عام 1923، على مساحة 4185 متراً مربعاً. ونجد أن الملامح الفنیة والتفاصیل المعماریة والزخارف بهذا القصر، قد تأثرت بالأساطیر الإغریقیة خاصة أسطورة الأودیسا المصورة على جدران إحدى غرف القصر بشکل متسلسل، مع زخرفة الجدران بوحدات زخرفیة (موتیفات) إغریقیة مجمعة، إلى جانب استخدام الطراز الکلاسیکى الجدید Neo-Classical Style للواجهة الخارجیة، وقد استخدمت طرز الباروک والرکوکو داخل القصر، ویظهر ذلک فى الزخارف والزجاج الملون، والمعشق بالرصاص الذى تم تصنیعه فی إحدى مصانع فلورسا بإیطالیا.
Keywords [العربیة]
موتیفات، أسطورة الأودیسا، أنطونیو لاشاک
References

 المراجع العربیة:

توفیق أحمد عبد الجواد (1972).  تاریخ العمارة ، الجزء الثانی، القاهرة، المطبعة الفنیة الحدیثة.

ثروت عکاشة (1988). موسوعة تاریخ الفن، العین تسمع والأذن ترى، فنون عصر النهضة الباروک، أبوظبى، دار السویدى للنشر .

ثروت عکاشة (1988م). موسوعة تاریخ الفن، العین تسمع والأذن ترى، فنون عصر النهضة الرکوکو، أبوظبی، دار السویدى للنشر.

درینی خشبة (2013م). الأودیسا، القاهرة، دار التنویر.

عبد المعطی شعراوی (1995م). أساطیر إغریقیة الجزء الثانی أساطیر آلهة الصغرى، القاهرة، مکتبة الأنجلو.

عبد المنصف سالم (2002م). قصور الأمراء والباشوات فى مدینة القاهرة، (دراسة للطرز المعماریة والفنیة) جزءان،   القاهرة، زهراء الشرق.

عنتر إسماعیل أحمد، حسام العبادی (بدون تاریخ)، دلیل موجز لآثار مدینة الإسکندریة، الإسکندریة، مؤسسة شباب الجامعة.

محمود عباس أحمد عبد الرحمن (2005م)، القصور الملکیة فى مصر، القاهرة، الدار العالمیة للنشر والتوزیع.

المراجع الأجنبیة

Chiozza M.& Bianco S.,Antonio Lasciac )2007AD). Architecture and Identity, from: Antonio Lasciac, architetto (Da Gorizia all'impero ottoman), Fotografie dalle collezioni alinari, Firenze, Gorizia, Palazzo.

Kathleen N. Daly, Marian Rengel (2009AD). Greek and Roman Mythology A to Z (New York, Chelsca House.

 

 المواقع الإلکترونیة