Décor Department, Faculty of Fine Arts, Helwan University, Egypt
Abstract
The research aims to emphasize the integrated relationship between theater and architecture and to study the concept of deconstruction at Jacques Derrida and deconstructive architecture and its impact on the plastic vision of the designer (George Tsypin). Also knowing the materials and modern techniques he used to express his vision, the mechanical transformation of theater and the importance of digital technology in theatrical performances and its spread in postmodern shows. The research method relies on a descriptive analytical approach for the most important performances of (Tsypin) affected by postmodern architecture. And it appears in his designs that he was influenced by the pioneers of deconstructive architecture (Frank Ghery) (Daniel Lepskind), He created a form of sculpture based on theoretical foundations, concepts and models that can exist independently as works of art itself and the ease of mechanical transformation of the theater and its use of technology and multimedia.
أثر العمارة والتکنولوجیا الرقمیة على أعمال جورج تسیبین المسرحیة
دراسة تحلیلیة لعرض West side Story وعرض Spider-Man Turn Off the Dark
Authors [العربیة]
سماح عاطف عبد العزیز الرفاعی
Abstract [العربیة]
یهدف البحث التأکید على العلاقة المتکاملة بین المسرح والعمارة ودراسة مفهوم التفکیک عند جاک دریدا والعمارة التفکیکیة وتأثیرها على الرؤیة التشکیلیة للمصمم (George Tsypin). أیضا معرفة الخامات والتقنیات الحدیثة التی استخدمها للتعبیر عن رؤیته، والتحول المیکانیکی للمسرح وأهمیة التکنولوجیا الرقمیة فی العروض المسرحیة وانتشارها فی عروض ما بعد الحداثة ویعتمد منهج البحث على منهج وصفی تحلیلی لأهم عروض (George Tsypin) المتأثرة بعمارة ما بعد الحداثة.. ویظهر فی تصمیماته تأثره برواد العمارة التفکیکیة (Frank Ghery) (Danial Lepskindلقد خلق (Tsypin) شکل من اشکال النحت مبنیة على أسس ومفاهیم ونماذج نظریة التی یمکن ان توجد بشکل مستقل کأعمال فنیة مؤثرة فی حد ذاتها وفی تصمیماته سهولة التحول المیکانیکی للمسرح واستخدامه اللتکنولوجیا والوسائط المتعددة.
Keywords [العربیة]
جورج تسیبین، عمارة تفکیکیة، النحت على خشبة المسرح، التکنولوجیا الرقمیة فی المسرح
References
ARABIC BOOKS
عفیف البهنسی . من الحداثة الى ما بعد الحداثة فی الفن: دار الکتاب العربی.
محمد عباس حنتوش , مریم أسامة عبد محمود.الکولاج و تطبیقاتة فی سینوغرافیا المسرح العراقی:مجلة جامعة بابل للعلوم الإنسانیة.
علی عباس جعفر. التقـنـیـات الحـدیـثـة وآلـیـة اشـتغـالـهـا فی المنظر المسرحی: ا.د. کلیة الفنون الجمیلة جامعة بغداد.
قاسم مؤنس. الخطاب البصری ودلالاته فی العرض المسرحی- صدر عن دار مخطوطات فی لاهای – هولندا.
SCIENTIFIC ARABIC RESEARCHES
عصام السید علی محمد:سینوجرافیا ما بعد الحداثة- رسالة ماجستیر- دیکور - کلیة الفنون الجمیلة - جامعة إسکندریة - 2011م.
هوایدا عبد المنعم احمد سراج: خصائص واتجاهات العمارة التفکیکیة وارتباطها بالنحت المعاصر-رسالة دکتوراه-قسم التعبیر المجسم تخصص النحت- کلیة التربیة الفنیة، جامعة حلوان
نیفین عبد اللطیف محمد عمر: دور التکنولوجیا فی تنفیذ عروض المسرح المفتوح-رسالة ماجستیر-قسم الدیکور- کلیة الفنون الجمیلة- جامعة الإسکندریة-2008.