Digital Technology in Architecture and Arts - Era Challenges
A PROPOSAL TO DEVELOP TEACHING AND ASSESSMENT METHODS IN FACULTIES OF FINE ARTS IN LINE WITH DIGITAL TRANSFORMATION
Oral Presentation , Page 387-402 (16) XML Full Text (2.83 MB)
Volume Title: Digital Technology in Architecture and Arts - Era Challenges
Authors
Painting Department, Faculty of Fine Arts, Helwan University, Egypt
Abstract
Attempts to modernize and develop teaching and assessment methods in practical colleges face many obstacles and challenges, due to the difficulty of generalizing a single teaching method for all disciplines and due to their special nature and difference from other theoretical colleges, or the belief of most the professors of those courses that it will be an alternative to the current practical teaching methods along with concern from not achieving the same learning outcomes as previous with modern methods. So, we try through this research: To prove that digital transformation has become a support for current education methods, clarify the role of digital transformation in activating the learning outcomes which were not previously achieved, reviewing the researcher's experience in teaching in the manner intended by the research, determining the problems facing the exact specialization in the field of arts and finding technological solutions to them, presentation of the results of electronic pre-and post-test for students and presentation of a proposed electronic form for a questionnaire to measure students' satisfaction with the course.
Keywords
Subjects
 
Proceeding Title [العربیة]
مقترح لتطویر أسالیب التدریس والتقویم بکلیات الفنون الجمیلة بما یتماشى مع التحول الرقمی
Authors [العربیة]
هالة ابراهیم محمد السید
Abstract [العربیة]
تواجه محاولات التحدیث والتطویر لأسالیب التدریس والتقییم بالکلیات العملیة العدید من العقبات والتحدیات، بسبب صعوبة تعمیم اسلوب تدریسى واحد لکل التخصصات ولطبیعتها الخاصة واختلافها عن الکلیات النظریة الأخرى، أو لإعتقاد أغلب أساتذة تلک المقررات بأنها سوف تکون بدیل لأسالیب التدریس العملیة الحالیة إلى جانب القلق من عدم تحقق نفس مخرجات التعلم السابقة بالأسالیب الحدیثة. لذلک نحاول من خلال البحث:
- اثبات أن التحول الرقمى أصبح بمثابة إضافة وتدعیم للأسالیب التعلیمیة الحالیة ولیس بدیلا لها.
- توضیح دور التحول الرقمى فى تفعیل مخرجات التعلم التى لم تتحق بالشکل المطلوب سابقا بسبب ابتعاد کلا من الأستاذ والطالب عن الوسائل التعلیمیة الإلیکترونیة.
- استعراض تجربة الباحثة فى التدریس بالأسلوب المقصود من البحث.
- تحدید المشاکل التى تواجه التخصص الدقیق فى مجال الفنون وإیجاد حلول تکنولوجیة لها.
- عرض نتائج الإختبار القبلى والبعدى الإلیکترونى للطلاب. - شکل إلیکترونى مقترح لإستبیان قیاس مدى رضا الطالب عن المقرر.
Keywords [العربیة]
تطویرأسالیب التعلیم، التحول الرقمى فى تدریس الفنون، استخدام الوسائط المتعددة فى التدریس، الإستبیان الإلکترونى
References

حسن غازی عکروک السعدی(2011)، تقویم المقررات الدراسیة فی کلیة الدراسات القرآنیة، جامعة بابل، العراق.

فاطمة عبد الله عمران(2018)، تقویم منهج مادة تاریخ الحضارة فی قسم التصمیم کلیة الفنون الجمیلة- جامعة بابل . مجلة الأکادیمی. ع. 88، ص. 155-178.

فیروز سمیرعبد الباقى(2010)، تفعیل التعلیم الالکترونى فى تدریس مقررات التصویر و حقوق الملکیة الفکریة 10.2139/ssrn.3126739. Doi:

هالة ابراهیم محمدالسید(2020)، نموذج مقترح لتطویر الجزء النظرى بالمقررات العملیة لقسم التصویر بکلیة الفنون الجمیلة، مجلة الفنون والعلوم الانسانیة 3(5), 123-131. Doi: 10.21608/mjas.2020.142262