Digital Technology in Architecture and Arts - Era Challenges
DESIGNING INTERACTIVE EDUCATIONAL AIDS TO SIMPLIFY THE SCIENCE OF REMOTE SENSING FOR CHILDREN THROUGH AUGMENTED REALITY TECHNOLOGIES
Oral Presentation , Page 356-366 (11) XML Full Text (1.15 MB)
Volume Title: Digital Technology in Architecture and Arts - Era Challenges
Authors
Division of Scientific Training and Continuing Studies - National Authority for Remote Sensing and Space Sciences - Arab Republic of Egypt
Abstract
The scientific culture represented in knowing the basic facts about the results of science is an essential part of the general culture. The research problem is the difficulty of children’s assimilation of modern science This requires simplifying sensor science in a way that attracts their attention and motivates them to learn. The research aims to develop innovative methods to simplify science.

The research follows the descriptive analytical approach by designing an electronic educational system that includes a variety of electronic games that contribute to spreading awareness and culture of sensing and space in Egyptian society. Teaching methods have been devised to motivate children and develop their skills, mix science with imagination and use interactive education based on (AR) to search for minerals and rocks with satellite images.

As a result, there is an interactive educational method based on augmented reality with cartoons and interaction to simplify sensor and space sciences.
Keywords
Subjects
 
Proceeding Title [العربیة]
تصمیم وسائل تعلیمیة تفاعلیة لتبسیط علوم الاستشعار من البعد للأطفال من خلال تقنیات الواقع المعزز
Authors [العربیة]
غادة عطا یوسف، غادة محمود عوف
Abstract [العربیة]
تعد الثقافة العلمیة المتمثلة فی معرفة الحقائق الأساسیة حول نتائج العلوم جزءاً أساسیاً من الثقافة العامة، وهی ضروریة لتنمیة قدرات الأطفال، إن تبسیط العلوم ونشرها على نطاق واسع هو أساس الثقافة العلمیة المنتشرة بین الأفراد فی الدول المتقدمة.، مشکلة البحث هی صعوبة استیعاب الأطفال للعلوم الحدیثة مما یستوجب تبسیط علوم الاستشعار بطریقة تجذب انتباههم وتحفزهم على التعلم کما یهدف البحث إلى وضع أسالیب مبتکرة لتبسیط العلوم و زیادة فهم واستیعاب الطلاب للعلوم الحدیثة، ویتبع البحث المنهج الوصفی التحلیلی من خلال تصمیم منظومة إلکترونیة تعلیمیة تتضمن مجموعة متنوعة من القصص المصورة والألعاب الإلکترونیة التی تساهم فی نشر وعى وثقافة الاستشعار والفضاء فی المجتمع المصری باستخدام تقنیات الواقع المعزز تم ابتکار وسائل تعلیمة لتحفیز الاطفال وتنمیة مهارتهم ومزج العلم بالخیال واستخدام التعلیم التفاعلی المبنى على الواقع المعزز AR للبحث عن المعادن والصخور بصور الاقمار الصناعیة، من النتائج وجود وسیلة تعلیمیة تفاعلیة مبنیة على الواقع المعززمع الکارتون والبازل والتفاعل لتبسیط علوم الاستشعار والفضاء.
Keywords [العربیة]
الواقع المعزز، الاستشعار من البعد، تبسیط العلوم
References

الدهاسی، الجوهرة. (2017م). استخدام تقنیة الواقع المعزز فی تنمیة مهارات التفکیر الریاضی. (رسالة ماجستیر غیر منشورة). جامعة القاهرة. مصر.

السید، نیفین(2011م) تطبیق أسالیب الواقع الموسع فی حقل تعلیم العلوم لدى طالب الصف التاسع الأساسی بغزة) رسالة ماجستیر غیر منشورة(. الجامعة الإسلامیة) غزة.

الغامدی، إبتسام أحمد (2020) ."أثر استخدام الواقع المعزز فى تحصیل الریاضیات لدى طالبات المرحلة المتوسطة فى منطقة الباحة بالمملکة العربیة السعودیة ". مجلة الجامعة الاسلامیة للدراسات التربویة والنفسیة.28(2).

جودة، سامیة. (2018م). استخدام الواقع المعزز فی تنمیة مهارات حل المشکلات الحسابیة والذکاء الانفعالی لدى تلامیذ المرحلة الابتدائیة ذوی صعوبات تعلم الریاضیات بالمملکة العربیة السعودیة،) رسالة ماجستیر غیر منشورة)، السعودیة.

حماد، رویده فایق. (2019) . اثر استخدام استراتیجیة حل المشکلات فی إکساب مفاهیم التکنولوجیا لدی طالبات الصف التاسع الأساسی. مجلة العلوم التربویة والنفسیة المجلد (3). العدد (28) . ص 131-147.

خمیس، محمد عطیة (2015). تکنولوجیا الواقع الافتراضی، وتکنولوجیا الواقع المعزز، وتکنولوجیا الواقع المخلوط. تکنولوجیا التعلیم.   25(1)  . القاهرة: الجمعیة المصریة لتکنولوجیا التعلیم.3:1.

فارس، نجلاء رزق (2017) تقنیة الواقع المعزز Augmented reality وتطبیقاتها فی عملیتى التعلیم والتعلم. دراسات فی التعلیم الجامعی.

مشتیى, رامی. (2016م). فاعلیة توظیف الحقیقة المدمجة فی تنمیة مهارات التفکیر الإبداعی والاتجاه نحوالعلوم لدی طلاب الصف التاسع الأساسی بغزة.      

Azuma, Ronald, YohanBaillot, Reinhold Behringer, Steven Feiner, Simon Julier, and Blair MacIntyre.) 2001. (“Recent advances in augmented reality." IEEE computer graphics and applications 21, no. 6: 34 47. Doctor’s thesis, Pepperdine University. California- United States.

-El Sayed, N. (2011). Applying Augmented Reality Techniques in the Field of Education, Computer Systems Engineering, master's thesis, Benha University. Egypt.

F. H. Goetz, Gregg Vane Jerry E. Solomon, Barrett N. Rock 7 June 1985Imaging Spectrometry for Earth Remote Sensing Alexander, Volume 228, Number 4704m CIENCE.

M.F. Sadek (2007) GEOLOGICAL AND STRUCTURAL SETTING OF WADI HODEIN AREA SOUTHEAST EGYPT WITH REMOTE SENSING APPLICATIONS National Authority for Remote Sensing and Space Sciences, Cairo, Egypt. Commission VIII, WG VIII/12 KEY WORDS: Wadi Hodein, Pan-African, ETM Ratio Image.

Perez-Lopez. D.& Contero, M (2013). Delivering Educational Multimedia Contents Through an Augmented Reality Application: A Case Study on its Impact on Knowledge Acquisition and Retention, The Turkish Journal of Educational Technology, 1(24).

-Shea, A. (2014). Student Perceptions of a Mobile Augmented Reality Game and

The Role of Remote Sensing in Finding Hydrothermal Mineral Deposits on Earth Dr Jonathan F. Huntington CSIRO Exploration and Mining, Mineral Mapping Technologies Group P.O. Box 136, North Ryde, NSW, 2113, Australia.

-Barrett N. Rock F. H. Goetz, Gregg Vane Jerry E. Solomon. )1985(Imaging Spectrometry for Earth Remote Sensing Alexander 7 June, Volume 228, Number 4704msCIENCE.