Digital Technology in Architecture and Arts - Era Challenges
COLOR SYMBOLISM SIGNIFICANCE IN DESIGNING ANIMATED CHARACTERS
Oral Presentation , Page 599-609 (11) XML Full Text (1.38 MB)
Volume Title: Digital Technology in Architecture and Arts - Era Challenges
Authors
Graphic Department, Faculty of Fine Arts, Helwan University, Egypt
Abstract
Some animated films used the symbol in general or the color symbol in particular to reflect certain meanings and ideas, and the symbol is a form that indicates something, and in Alike movie, it expressed the child’s passion for music with the lively yellow color, and the less the passion, the paler the color becomes, In the movie The Gift, it symbolically expressed moral meanings in a visual way like empty-hearted ,he gave his heart to his lover, and isolated ,he drew lines around himself ,the research aims to express using color as a symbol to reflect ideas in Alike ,The Gift and The Good Heart films and the research concluded that the color symbol can be used to reflect the characteristics of the cartoon character, and color changes can be made to reflect feelings and translate sensory meanings in a visual way that has a great impact on the viewer
Keywords
Subjects
 
Proceeding Title [العربیة]
الدلالة الرمزیة اللونیة فی تصمیم شخصیات الرسوم المتحرکة
Authors [العربیة]
ثریا محمد صبیح
Abstract [العربیة]
استخدمت بعض أفلام الرسوم المتحرکة الرمز بشکل عام والرمز اللونی بشکل خاص لیعکس معانی وأفکار معینه والرمز Symbol اصطلاحاً یعنى الإماءة والإشارة، وهو ما یستدل به على شیء آخر، والرمز له مضمون خاص به ندرکه من تاملنا له. وفی أفلام الرسوم المتحرکة استخدم اللون کرمز له مدلوله النابع من ثقافة المتلقی والتأثیر النفسی للون
مثل فیلم متشابه الذی عبر عن شغف الطفل بالموسیقی بالون الأصفر وکلما قل الشغف زاد شحوب اللون وفیلم الهبة الذی عبر بشکل رمزی بصری عن احاسیس معنویة مثل فارغ القلب: فجعل مکانه فارغا، عزل نفسه: احاطها بخطوط
ویهدف البحث الی إظهار البعد الأخلاقی لدى المتلقی من خلال استخدام اللون کرمز لتوضیح الفکرة فی أفلام مثل متشابه Alike والهبة The Gift وغیرها
وقد خلص البحث الی انه یمکن استخدام الرمز اللونی لیعکس صفات للشخصیة الکرتونیة ویمکن احداث تغیرات لونیة لعکس المشاعر وترجمة المعانی الحسیة بطریقة مرئیة یکون لها بالغ التأثیر على المتلقی.
Keywords [العربیة]
الرمز، شخصیة الرسوم، اللون فی الرسوم المتحرکة
References

Alex Heis, (2015)” Emotionality In Pixar: Inside Out “,University of Sunderland, Arts and Design, Media Advances in Social Science, Education and Humanities Research, volume 87

Chuang Chen, (2016) “Character shaping in Animated film Monkey King” School of art, Zhengzhou University of Industry Technology, Zhengzhou, China. 2nd International Conference on Economics, Management Engineering and Education Technology (ICEMEET)

Santika, Agricola. (2020) “Reveling the significance of Symbols in Presenting   Aladdin characters in Disney’s live action Movie”, Faculty of letters Sanata Dharma Yogyakarta,

Tao, Jia. (2014), “Analysis of Visual Symbols Application in Film and Television Animations Creation, Atlantis Press, https://doi.org/10.2991/icelaic-14.2014.122

UK essays. (2018). “How Color Symbolism in Animation Affects the Viewer. Retrieved from https://www.ukessays.com/essays/animation/colour-symbolism-animation-affects-1556.php?vref=1

www.Empower-yourself-with-psychology, 2009, online

https://www.baianat.com/ar/articles/the-power-of-color-in-animation

 

امیره حلمی مطر (2002): "فلسفة الجمال، اعلامها ومذاهبها"

https://www.verywellmind.com/the-color-psychology-of-blue-2795815

  https://www.noor-book.com

احمد مختار عمر: (1982) " اللغة واللون"، دار البحوث العلمیة الکویت،

الرفاعی، نشأت نصر: (2010) "دراسة مقارنة للرمز الفنی بین الواقع والأسطورة فی مختارات من الفنون القدیمة والحدیثة." المؤتمر العلمی السنوی الخامس- الاتجاهات الحدیثة فی تطویر الاداء المؤسسی والأکادیمی: کلیة التربیة النوعیة بالمنصورة - جامعة المنصورة،

زینة جسام التسلسل: ((2020 "مفهوم الرمز عند بعض العلماء"، الجامعة المستنصریة کلیة الآداب، قسم الأنثروبولوجیا والاجتماع http:/ uomustansiriyah.edu.iq/media/lectures/

سعید درویش: (2013) "الرمز والرمزیة فی الفن التشکیلی"-مجلة جامعة دمشق للعلوم الهندسیة المجلد ٢٩ العدد الأول

http/hekmah.org/wp-content/upload/

صفاء محمود سامی: (2019) "رموز الوشم وتوظیفها فی فنون الکتاب"، رسالة ماجستیر کلیة الفنون الجمیلة، جامعة حلوان،

عبد الناصر یاسین: (2006) "الرموز الدینیة فی الزخارف الإسلامیة"، مکتبة زهراء الشرق، القاهرة، مصر.

هاجر طیبی: (2013) الرمز التاریخی فی شعر امل دنقل، رسالة ماجستیر کلیة الآداب قسم اللغة العربیة، جامعة المسیلة، الجزائر.

مجمع اللغة العربیة: (2014) المعجم الوسیط، القاهرة: مکتبة الشروق الدولیة.