Digital Technology in Architecture and Arts - Era Challenges
AUGMENTED VISUAL SIMULATION FOR THE DESIGN OF HISTORICAL SPACES BETWEEN VISUAL AND VIRTUAL REALITY
Oral Presentation , Page 305-323 (19) XML Full Text (2.73 MB)
Volume Title: Digital Technology in Architecture and Arts - Era Challenges
Authors
Décor Department, Faculty of Fine Arts, Minia University, Egypt
Abstract
At the end of the 20th century, there was a huge boom in communications, information technology and computer industry, which dominated various forms of science, literature and the arts, which had the greatest impact on many fields, including cultural and architectural heritage, where digital technologies provided many possibilities and solutions for historical documentation and re-simulate of destroyed architectural spaces through virtual reality technology, which helped spread the world heritage to become accessible to all.
We can say that virtual reality technology has recently been seen as a new approach to design, where experiments and research are conducted and directed to develop the architectural design process, such as displaying 3D buildings within the real environment and the possibility of touring within them, as well as displaying virtual archaeological buildings within the real historical site as a means of developing heritage knowledge of archaeological architectural features.
The research aims to clarify the role of virtual reality techniques in the design processes of historical interior spaces to complete archaeological details, and the research is based on studying visual perceptions of these spaces through virtual technology, and using the historical approach and applying it to the state of the space disappearing in question. The study also addresses the breakthrough in digital technology in this field and the most prominent global examples.
Keywords
Subjects
 
Proceeding Title [العربیة]
المحاکاه البصریّة؛ الحیّزات التاریخیّة؛ الواقع الإفتراضى
Authors [العربیة]
زینب لطفى عبد الحکیم خلیفة
Abstract [العربیة]
شهدت نهایات القرن العشرین طفرة هائلة فى مجال الإتصالات وتکنولوجیا المعلومات وصناعة الحواسب والتى هیمنت على مختلف أشکال العلوم والآداب والفنون ؛ الأمر الذى کان له أبلغ الأثر على العدید من المجالات ومن ضمنها التراث الثقافى والمعمارى؛ حیث قدمت التقنیات الرقمیة العدید من الإمکانات والحلول لاعمال التوثیق التاریخى وإعادة محاکاة الحیّزات المعماریّة المندثرة من خلال تکنولوجیا الواقع الإفتراضى والتى ساعدت على نشر التراث العالمى لیصبح متاحاً للجمیع .
ویمکننا القول بأنه یتم النظر لتقنیة الواقع الإفتراضى فی الآونة الأخیرة کنهجٍ جدیدٍ للتصمیم ، حیث یتم إجراء التجارب والأبحاث وتوجیهها لتطویر عملیة التصمیم المعماری،کعرض المبانی ثلاثیة الأبعاد داخل البیئة الواقعیة وإمکانیة التجول بداخلها، وأیضًا عرض المبانی الأثریة الافتراضیة داخل الموقع التاریخی الحقیقی کوسیلةٍ لتطویر المعرفة التراثیة للحیّزات المعماریة الأثریة .
یهدف البحث إلى توضیح دور تقنیات الواقع الإفتراضى فى عملیات تصمیم الحیزات الداخلیة التاریخیه لاستکمال تفاصیل أثریة، ویقوم البحث على دراسة التصورات البصریّة لتلک الحیّزات من خلال التکنولوجیا الإفتراضیّة ، والإستعانه بالمنهج التاریخى وتطبیقه على حالة الحیّزات المندثرة موضوع الدراسة . کما تتناول الدراسة الطفرة التى حققتها التکنولوجیا الرقمیة فى هذا المجال وأبرز الأمثلة العالمیة .
Keywords [العربیة]
التمثیل البصرى، الحیّزات التاریخیّة، الواقع الإفتراضى
References
  • ·        الکتب والرسائل العلمیّة والأبحاث المنشورة:

أشرف جعفر (2004)، إستخدام تقنیات الواقع الإفتراضى فى التسجیل الأثرى ثلاثى الأبعاد التفاعلى للمقاابر الفرعونیّة، ورقة علمیة، مجلة البحوث الهندسیة، العدد الثانى، کلیة الهندسة، شبرا .

أشرف جعفر (2005)، إستخدام أسالیب النمذجة عن طریق الصور فى التجسید ثلاثى الأبعاد لمواقع تراث العمارة الإسلامیة بمدینة القدس المحتلّة ، مجلة البحوث الهندسیة، کلیة الهندسة، شبرا .

 

أیمن عبد الفتاح، (1997)، الإرتقاء بالمناطق المتدهورة (المناطق التاریخیة) – تطویر عملیّات وبرامج الحفاظ والإرتقاء بالمنطقة التاریخیة – منطقة الحاکم بأمر الله بالقاهرة، رسالة دکتوراه غیر منشورة، قسم العمارة، کلیة الهندسة بشبرا، جامعة بنها.

جمال الغیطانى (2008)، إستعادة المسافرخانة – محاولة للبناء من الذاکرة ، الطبعة الثانیة، القاهرة، دار الشروق.

عبد الرحمن المغربى/ (2011)، الموروث الثقافى فى فلسطین والتحدیات والمسئولیة المجتمعیّة فى الجامعات فى مواجهتها، مؤتمر المسئولیة المجتمعیه للجامعات الفسطینیة ، جامعة القدس المفتوحة.

عاصم محمد رزق) ١٩٩٦(، علمالآثار: بینالنظریةوالتطبیق، القاھرة: مکتبة مدبولی.

لورد لیتون – ترجمة صبرى الفضل (1990)، آخر أیام بومبى، روائع الأدب العالمى للناشئین، الهیئة المصریة العامة للکتاب ، ص. 5 . www.books4all.net  .

لؤى مضر الشریف، الواقع الإفتراضى وإمکانیّة تطبیقه فى البیئة العمرانیة الفلسطینیة، رسالة ماجستیر، کلیة الدراسات العلیا فى هندسة العمارة ، جامعة النجاح الوطنیة، نابلس، فلسطین، 2012م.

-           

 

Barber, D. and Mills, J.; (2007), 3D Laser Scanning for Heritage: Advice and guidance to users on laser scanning in archaeology and architecture, London: English Heritage Organization, http://www.english-heritage.org.uk

 

Kalay, Y.; Kvan, T.; and Affleck, J. (Ed.),(2008),New Heritage: New Media and Cultural

Heritage, New York: Routledge.

 

Anderson, E. F.; McLoughlin, L.; Liarokapis, F.; Peters, C.; Petridis, P.; de Freitas, S. (2009), Serious Games  in Cultural Heritage, VAST-STAR, 10th VAST Interna􀀽onal Symposium on Virtual Reality, Malta, pp. 29-48

 

 

  • ·          المجلّات أوالمقالات المسلسلة من المواقع الإلیکترونیة:

http://www.khayma.com/education-tecnology/tch.html

http://www.ergo-eg.com/ppt/2vrb.pdf

http:// www.amarna3d.com/

مجلة ذاکرة مصر، العدد 18،یولیو 2014،  مکتبة الأسکندریّة